Hver fredag spiser Sindre Enge og Jan Børge Vik fra selskapet 3DP, Fish and chips til lunsj hos Stuen. – Aldri en fredag uten, sier de to. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Fredag 2. juni inviterte trålrederiet Ramoen til en liten, men svært så velsmakende markering hos Matverten Stuen.

– Vi valgte å ha markeringen her i forbindelse med at Stuen for ei tid tilbake gikk over til å bruke vår fisk som råvare i sin Fish and chips, forteller Katrine Florvaag, salgssjef hos Ramoen.

– Stas at de valgte oss, sier Frode Stuen, innehaver av Matverten Stuen.

Ramoen er ett av kun tre rederier i Norge som fortsatt har fabrikktråler og driver etter prinsippet «frozen at sea». Det vil si at fisken fileteres, pakkes og fryses ombord.

Omstrukturering i næringen

For noen år tilbake var det hele 25 norske fabrikktrålere, men i dag er det altså bare tre igjen.

– Det er nok flere årsaker til at det har vært en så stor reduksjon i flåten, men en av dem er at det under offshore-boomen på begynnelsen av 2000- tallet ble svært vanskelig, og ikke minst dyrt, å få tak i mannskap. For å drive lønnsomt var man da avhengig av å ikke ha for mye folk ombord, forteller Florvaag.

En fabrikktråler av denne typen krever et vesentlig større mannskap enn en ordinær tråler.

– Det var derfor mange som hevet øyenbrynene da vi i 2016 valgte å bygge ny fabrikktråler. Men vi var trygge på valget vårt, og nå er dette svært så god butikk, fortsetter hun.

Fersk sjøfryst filet

Det går aldri mer enn seks timer fra fisken blir hevet i trålen, til den går til innfrysing ombord på Ramoen.

– Tidligere var det slik at sjøfryst fisk ikke ble sett på som spesielt fersk. I dag er Norsk sjømatråd klare på at fisk som er «fryst til sjøs» er av svært høy kvalitet, ifølge salgssjefen.

Handle lokalt

Frode Stuen er helt klar på hvorfor han kjøper fisk fra Ramoen:

– Jeg synes det er svært viktig å handle lokalt, kortreiste råvarer av ypperste kvalitet. Dette er jo bærekraft i praksis, sier Frode Stuen.

Salget lokalt utgjør for Ramoen kun en marginal andel av selskapets totale salg, men er likevel viktig for dem.

– For oss utgjør ikke dette de voldsomme summene, men vi synes det er viktig å være til stede i vårt eget lokalmarked. Det handler nok først og fremst om at vi er stolte av det produktet vi leverer, avslutter Katrine Florvaag.

Mannskapet på Ramoen er svært stolte av det produktet de leverer. Foto: Ramoen