Filmeventyret til Fuglefjellet starta i 2002 ved at gründer Leif Johan Holand bestemte seg for å etablere et filmselskap i Ålesund, noe som ikke fantes enda på den tida. Da Holand hadde starta opp, ble han oppsøkt av den maritime industrien som ønsket filmer av båter som kunne brukes til markedsføring. Deretter ballet det på seg med at underleverandører til de store maritime selskapene også ville ha filmer.

– De første 5–6 årene lagde vi nesten bare filmer til den maritime bransjen, sier daglig leder i Fuglefjellet, Toivo Nilsen.

– Etter hvert ville de også ha filmer av båter før de var ferdigbygd, og vi måtte ansette folk fra spillbransjen som kunne 3D. Da begynte vi å lage litt animasjoner også. Siden har vi utvidet til å produsere filmer til flere bransjer, og nå leverer vi til møbelindustrien og fiskeri- og aquakulturen. I tillegg lager vi litt til TV og annet næringsliv, forteller Nilsen.

Fra Fuglefjellets 20 års-feiring i New York. Bildet er photoshoppet. Foto: Fuglefjellet AS

Produksjon til utlandet

Toivo Nilsen opplyser også om at mange av kundene Fuglefjellet har, er globale selskaper med tilholdssted i Norge, som Ekornes og Kongsberg. Det betyr at en god del av produksjonene som lages hos Fuglefjellet går til utlandet.

– Vi lager kanskje 50–60 prosent av produksjonene våre til utlandet eller til bruk i utlandet, og vi har sikkert levert filmer på over 20 språk, anslår Toivo.

Hvilke typer filmer lager dere?

– I den videste forstand er det salg- og markedsføringsfilmer, men i alle varianter. Det kan være alt fra korte reklamefilmer til bruk i sosiale medier til en mye større reklamefilm. Vi kan også lage kortdokumentarer som er laget for å bygge omdømme, svarer Fuglefjellets daglige leder.

– Jeg vil nesten si at vi lager verktøy, skyter markedssjef og kreatør, Kai Morten Thuen inn. Enten det er verktøy for salg, markedsføring, omdømmebygging eller informasjon. Jeg vil også si at vi har en rådgivende rolle i hvordan vi rådgir kundene våre til å få ut budskapet og fortelle deres historie på best mulig måte, forklarer han.

På reklamefilm for Mercedes i 2010. Foto: Arild Solberg

Holdt på å gå konkurs

Selv om Fuglefjellet har holdt det gående i 20 år, har det ikke vært uten problemer på veien. På et tidspunkt holdt selskapet på å gå konkurs på grunn av noen dyre gyrostabiliserte kuler som ble brukt til filminnspilling.

– På den tida var vi blant de eneste selskapene som filmet fra helikopter. Da satt Leif i døra med en gyrostabilisert stang og et vanlig kamera, og filmet ut døra. Men så kom disse kulene, innleder Toivo.

Fuglefjellet tok sjansen på de gyrostabiliserte kulene. Selskapet ble kjent nasjonalt og internasjonalt, men med feil finansiering og kapasitetsmangel, holdt det på å gå fryktelig galt.

– Vi måtte bare legge ned den avdelinga for å berge Fuglefjellet, for da hadde vi et underskudd som var fryktelig ubehagelig, foreller Toivo Nilsen.

Ser lyst på fremtida

Heldigvis for Fuglefjellet fikk de kontroll på ting etter nesten-konkursen, og rendyrket selskapet til å bli et film- og animasjonsselskap, og driften kunne fortsette. Siden oppstarten for 20 år siden har Fuglefjellet vokst betraktelig, den teknologiske utviklingen har vært enorm, og tilgjengeliggjøringen av film var endra seg dramatisk. Et godt eksempel som Toivo trekker frem for å understreke endringene innen teknologien, er at i startfasen til Fuglefjellet kjøpte de et kamera til 900 000 kroner, som de på den tida syntes leverte bilder av fantastisk kvalitet. Men sammenlignet med bildene man kan få i dag med et kamera til en brøkdel av prisen, var de «helt ræva», ifølge Toivo selv.

Opptak for Stokke i 2016 - Kunder fra Stokke i trappa, produsent Toivo sitter, regissør Tore står og Espen og Rolf er fotografer. Foto: Fuglefjellet AS

Hvordan har det vært og fått være med på alt dette?

– Det har vært utrolig kult og gøy. Det har hele tiden vært utvikling på alle fagområdene innenfor film, og den teknologiske utviklinga har vært helt klart størst. Men vi ser fortsatt at teorien og erfaringen er like mye verdt enda tross utviklinga innen teknologi. Det er deilig. Også har vi fått vært med på å fortelle mange store og viktige historier, og jobbet med fantastiske mennesker og bedrifter, som for eksempel Tripp Trapp stolen til Stokke. Når jeg tenker på alt det vi har fått oppleve, blir jeg veldig stolt, sier han med et smil.

– Nå smiler vi godt og ser lyst på fremtida. Vi er i en god posisjon til å bli mer synlige selv, og vi skal vokse som selskap. I tillegg har vi noen artige sideprosjekter på gang, så vi gleder oss til 2023 og årene fremover, røper Toivo Nilsen.