Detaljer, slik som videre veg for gående ned til sykehuset er ikke med i illustrasjonen. Det er planlagt bygg på den gamle sykehuslomma. På de arealer som ikke skal bebygges, eller som ikke skal brukes til å gående og syklende, vil det bli anlagt grøntareal med trær og busker.
– Akkurat nå haster det mest med å få ferdig veibanen og krysset opp til boligene. Vi prioriterer nå dette arbeide slik at vi kan få asfaltert før snøen kommer, sier byggeleder, Kåre Rikard Mittet Rolandsen.
Arbeidet som startet ved Åse-krysset for noen måneder siden, er nå inne i en svært hektisk fase. Til tross for at man i løpet av anleggsperioden både har støtt på mer fjell enn forventet og at gravingen har avdekket behovet for å ta en del nødvendig vedlikehold, går hoveddelen av arbeidet i henhold til plan.
Graving avdekker nye behov
– Ikke helt uventet oppdaget vi en del slitasje på svært gamle vannledninger da vi startet å grave i området. Ålesund kommune har valgt å skifte mye av dette når vi først er i gang med arbeid her. En av vannledningene var faktisk så skrøpelig, at det oppstod lekkasje kun av vibrasjoner i bakken som følge av arbeidet vårt. Vannledningene som ligger på sørsiden av veien har de siste årene hatt en rekke tilfeldige brudd, så dette vil være med å gi en langt bedre leveringssikkerhet fremover, forteller byggelederen.
I tillegg til arbeidet med vannledningene, vil det utover vinteren også bli jobbet med å skifte ut gatebelysningen i området.
Dette skal gjøres i krysset
Nye busslommer på hver side av veien, med leskur lik de på Moa
Kun en lysregulering i krysset
Fotgjengerovergang kun et sted, ved hovedkryss/veien ned til sykehuset
Atkomst til sykehusområdet via parkeringshus på sørsiden av vegen, med heis og trappeløp
Fortau også på nordsiden av veien, fra busstoppet og innover mot Moa
Sykkelfelt gjennom krysset, på baksiden av busslommer
Trafikkavvikling i byggeperioden
Dette sier Bypakke Ålesund om trafikkavviklingen i den videre anleggsperioden:
– Veibanen på Borgundvegen er nå trukket litt sørover, slik at man får arbeidet trygt på nordsiden. Her blir to felt åpne hele tiden, og trafikkavviklingen skal fortsatt være god forbi anleggsområdet. Utpå vinteren vil det bli arbeid vest for sykehuskrysset. Da vil det bli perioder med litt mindre fremkommelighet i rushtiden, enten ved at det blir trafikkdirigering eller lysregulering, heter det i informasjonen.