Hver en krok av fylkesveiene i Møre og Romsdal blir overvåket av den avanserte varebilen til Hoem. Det spesielle utstyret gir grundige data for å dokumentere status på veiene i regionen, og behovet for vedlikehold, fortelles det i ei pressemelding fra Møre og Romsdal fylkeskommune.
For anledningen er han i Tresfjord, hvor han skal gjøre noen av årets siste målinger.
- Jeg må kjøre alle fylkesveiene i begge retninger, pluss gang- og sykkelveier. Dette skjer i hovedsak hvert år i sommermånedene. Mil etter mil i 60 kilometer i timen som er anbefalt fart for å få gode bilde og laserdata. Det kan heller ikke være is eller nedbør på vegen, forteller Hoem.
- Bilen tar ca. 7 millioner enkeltbilder hver sesong. Så jeg og Mercedes-en gjør det vi kan for å dokumentere veikvaliteten, og bidra til at det finnes et godt beslutningsgrunnlag for prioriteringer, seier han.
Det koster å være kar
Utstyret som kreves for å kartlegge vegbana hever verdien på Mercedes-en betraktelig, nærmere bestemt med 6 millioner kroner. Det er den investeringen som må til for å få god nok kvalitet på målingene. Hoem forteller at bilen i alt har ni kamera som tar vei-bilder, og tre lasere som registrerer spor og jevnhet i veibanen.
Tar bussen restene av året
Den effektive sjåføren er snart ferdig med kartleggingen for i år, og forteller at han bruker bussen til kontoret i vintermånedene. Da orker han ikke å kjøre mer bil.
- Det blir en bilpause nå, men jeg gleder meg allerede til jeg skal tilbake til området rundt Fosnavåg neste år. Der ligger nemlig de aller vakreste fylkesveiene i Møre og Romsdal, med storhavet som fyller hele frontruta. Det er heller ingen som klager på musikksmaken min når jeg er alene på vegen. Country-kanalen på radioen er ikke like populær på kontoret i Kristiansund, forteller han, før han setter kursen mot Sjøholt, som markerer enden på runden for 2023.
Et vanvittig etterslep
Ei kartlegging administrasjonen i fylket har gjort i 2023 viser at det vil koste 16,8 milliarder kroner å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Møre og Romsdal. Ca. halvparten gjeld tunneler, bruer og fergekaier. Resten gjeld veibanen, og denne er det Hoem som overvaker, forteller Møre og Romsdal fylkeskommune i ei pressemelding.
Fylkeskommunen har bedt staten om 5 milliarder kroner i året de neste 12 årene for å ta inn deler av etterslepet på vedlikehold. Mangelen på økonomiske rammer fra staten gjør at etterslepet øker og blir enda dyrere. Dette er fakta som blei lagt fram for samferdselsutvalget i mai i år, heter det videre i pressemeldingen fra fylket.