Hver en krok av fylkesveiene i Møre og Romsdal blir overvåket av den avanserte varebilen til Hoem. Det spesielle utstyret gir grundige data for å dokumentere status på veiene i regionen, og behovet for vedlikehold, fortelles det i ei pressemelding fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

For anledningen er han i Tresfjord, hvor han skal gjøre noen av årets siste målinger.

- Jeg må kjøre alle fylkesveiene i begge retninger, pluss gang- og sykkelveier. Dette skjer i hovedsak hvert år i sommermånedene. Mil etter mil i 60 kilometer i timen som er anbefalt fart for å få gode bilde og laserdata. Det kan heller ikke være is eller nedbør på vegen, forteller Hoem.

- Bilen tar ca. 7 millioner enkeltbilder hver sesong. Så jeg og Mercedes-en gjør det vi kan for å dokumentere veikvaliteten, og bidra til at det finnes et godt beslutningsgrunnlag for prioriteringer, seier han.

Den lille tassen fremme på støtfangeren er en teksturlaser som kommer veldig nært vegen. Den måler hvor jevnt underlaget er, noe som er veldig viktig for trafikksikkerheten. Foto: Else Britt Ervik

Det koster å være kar

Utstyret som kreves for å kartlegge vegbana hever verdien på Mercedes-en betraktelig, nærmere bestemt med 6 millioner kroner. Det er den investeringen som må til for å få god nok kvalitet på målingene. Hoem forteller at bilen i alt har ni kamera som tar vei-bilder, og tre lasere som registrerer spor og jevnhet i veibanen.

Tar bussen restene av året

Den effektive sjåføren er snart ferdig med kartleggingen for i år, og forteller at han bruker bussen til kontoret i vintermånedene. Da orker han ikke å kjøre mer bil.

- Det blir en bilpause nå, men jeg gleder meg allerede til jeg skal tilbake til området rundt Fosnavåg neste år. Der ligger nemlig de aller vakreste fylkesveiene i Møre og Romsdal, med storhavet som fyller hele frontruta. Det er heller ingen som klager på musikksmaken min når jeg er alene på vegen. Country-kanalen på radioen er ikke like populær på kontoret i Kristiansund, forteller han, før han setter kursen mot Sjøholt, som markerer enden på runden for 2023.

Et vanvittig etterslep

Ei kartlegging administrasjonen i fylket har gjort i 2023 viser at det vil koste 16,8 milliarder kroner å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Møre og Romsdal. Ca. halvparten gjeld tunneler, bruer og fergekaier. Resten gjeld veibanen, og denne er det Hoem som overvaker, forteller Møre og Romsdal fylkeskommune i ei pressemelding.

Fylkeskommunen har bedt staten om 5 milliarder kroner i året de neste 12 årene for å ta inn deler av etterslepet på vedlikehold. Mangelen på økonomiske rammer fra staten gjør at etterslepet øker og blir enda dyrere. Dette er fakta som blei lagt fram for samferdselsutvalget i mai i år, heter det videre i pressemeldingen fra fylket.