Ålesunderen, som til daglig jobber som teknisk sjef ved Anda-Olsen, har vært glad i å skru på biler og motorsykler helt siden tenårene. Med en far som alltid har fikset ting selv og nektet å dra på verksted, har mekking, skruing og å fikse ting selv vært en del av livet til Svein Gunnar i mange år.

– Jeg kikket over skuldrene til faren min da jeg var yngre mens han holdt på å skru og fikse ting. Det har gjort at jeg ble glad i å jobbe med hendene selv. Den prosessen med å skape noe, bygge det selv og finne løsninger underveis, er noe jeg liker veldig godt, sier Svein Gunnar Høybakk.

Den selvbygde AC Cobraen til Svein Gunnar Høybakk. Foto: Trym Photo

Frelst på Kypros

Han forteller at han eide og skrudde på mange forskjellige biler i ungdomsårene. Det var også i tenårene han fikk øynene opp for det som skulle bli drømmebilen: en AC Cobra – den ikoniske sportsbilen som gjennom kombinasjonen av britisk eleganse og amerikansk kraft gjorde stor suksess på racerbanen på 1960-tallet. Og da han som 20-åring fikk se drømmebilen i levende live på en ferietur til Kypros, bestemte han seg for at dette var en bil han selv ville eie en dag.

– Det var første gang jeg så en AC Cobra i levende live og jeg ble helt frelst. Siden den gang har jeg drømt om å eie en selv, forteller Svein Gunnar.

Bare karosseriarbeidet tok 150 timer. Foto: Privat

Starten på drømmeprosjektet

Selv om kjærligheten og lidenskapen for Cobra-biler har vært der i alle disse årene, virket drømmen om å eie en slik bil selv ganske uoppnåelig i starten for Svein Gunnar. Men i 2017 ble engangsavgiften for amatørbygde biler fjernet, og muligheten for å oppnå drømmen ble større. Og da Svein Gunnar møtte en kar fra Molde som hadde bygd en Cobra på egenhånd, bestemte han seg raskt for å sette i gang prosessen med å bygge sin egen AC Cobra.

– Da var det ingen vei tilbake, ler Cobra-entusiasten.

Svein Gunnar var ikke i tvil når det kom til fargene på bilen. Den skulle være mørkeblå med hvite striper. Foto: Privat

Lang vei til mål

Veien til det endelige målet om å eie sin egen AC Cobra var likevel lang. For det første må man søke om tillatelse hos Statens vegvesen og få den søknaden godkjent. Så må man forholde seg til alle amatørbyggereglene og andre regler som finnes, samt bestille alle de rette delene som trengs for å bygge bilen. I tillegg måtte Svein Gunnar få klarsignal fra kona før han kunne sette i gang med det omfattende og tidskrevende byggeprosjektet.

– Kona har vært ekstremt hyggelig og støttet meg fullt og helt. Hun sa bare «kjør på», så hun har vært helt topp og fortjener en del kred, skryter Svein Gunnar.

Han bestilte delene fra USA i februar 2021 og i desember samme år var kassa med byggesettet på plass utenfor garasjedøra på Tørla. I februar 2022, etter en grundig sjekk av Statens vegvesen på rammen til bilen, kunne Svein Gunnar endelig sette i gang byggeprosessen.

– Da kassa med alle delene kom sa jeg til kona at dette skulle jeg kose meg med i fem år. Så måtte jeg justere det ned til fire år, men jeg ble så gira at det ble mye kortere enn det også. Når man er i en slik byggeprosess, blir byggingen det eneste man tenker på og man kan ikke få i seg middagen fort nok for så å komme seg ut i garasjen for å skru på bilen. Det er så kjekt at det nesten er vondt, innrømmer Svein Gunnar.

Svein Gunnar utenfor garasjen sin med det som er en uferdig AC Cobra. Foto: Privat

1500 arbeidstimer

Før byggeprosessen startet hadde Svein Gunnar gjort mye forarbeid og planlagt nøye hvordan han skulle gjøre ting. I tillegg fikk han god hjelp og inspirasjon fra et online-forum, der andre bilbyggere hadde lagt ut bilder og råd for å komme i gang. Motoren fikk han bygd av en motorbygger i USA til de spesifikasjonene han ønsket, mens resten måtte han gjøre selv. Blant annet gikk hele vinteren med til montering og tilpasning av bilen etter sine egne preferanser og visjoner, og bare karosseriarbeidet med sparkling og sliping tok over 150 timer. I august i år, etter ca 1500 arbeidstimer totalt , var drømmebilen ferdigbygd og klar for veien.

– Jeg hadde ikke sett for meg at resultatet skulle bli så bra. Egentlig var det hele bare en fjern drøm, så det er helt snodig å stå her og se at det har blitt virkelig. Det er den fineste bilen jeg vet om og å ha den bilen stående i min egen garasje er en drøm som går i oppfyllelse, smiler Svein Gunnar Høybakk.

Kan du si litt om bilen og hva du har gjort med den?

– Det er en AC Cobra 427 Replica, så det er en kopi av en Shelby Cobra. Den er ikke helt lik for jeg har tilpasset den litt. Med såpass kraftig motor måtte jeg ha større bremser, som igjen gjør at jeg måtte ha større felger. Ellers har jeg montert servostyring og hydraulisk clutch slik at den er mer kjørbar. Og så har jeg satt inn varmeapparat og setevarme, samt noen andre komfortting som man ikke ser. Av litt tekniske ting har bilen over 300 hestekrefter med en femtrinns girkasse. Motoren er en Ford boss block stroker v8, mens bremsene er Wilwood, opplyser han.

Svein Gunnar har laget dashbordet helt selv. Foto: Privat
Motoren er en Ford Boss block Stroker V8. Foto: Trym Photo

– Skal nyte bilen

Hittil har den selvbygde AC Cobraen bare vært på noen småturer, samt en kjøretur til et biltreff på Vestnes. Siden bilen er en typisk sommerbil og at den ikke ble klarert for veiene før i august, har mulighetene for å kjøre den vært begrensa. Nå er den parkert trygt inne i garasjen, men Svein Gunnar har planene klare for bilen gjennom vinteren, og selvfølgelig til neste sommer.

– Planen er å gjøre litt småfiks og shine den opp gjennom vinteren. Så håper jeg på en strålende sommer neste år slik at jeg får kjørt mye. Det hadde vært gøy å ta den med på biltreffet i Fosnavåg 1. mai om det blir fint vær, eller noen andre biltreff. Så må det nok bli noen turer til Trollstigen, som er en nydelig tur når man sitter under åpen himmel slik man gjør i denne bilen. Jeg har ikke fått nyte bilen skikkelig enda, så det er det jeg skal gjøre først og fremst, forteller han.

Har du noen andre bilprosjekt på gang, spør vi.

– Jeg har et lite motorsykkelprosjekt på gang, men utenom det har jeg ikke planlagt noe. Jeg har masse drømmer om å bygge alt mulig, og skulle gjerne hatt en garasje som er seks ganger så stor slik at jeg kunne gjøre det. Men nå tenker jeg bare å nyte drømmebilen og så får tiden vise hva jeg finner på, sier Svein Gunnar Høybakk.