Nytt i Uka kommer ut hver uke i et opplag på 34.000, til ca. 30.000 husstander i Ålesund (inkl. Haram), Giske og Sula, og i utvalgte butikker i kommunene: Hareid, Sykkylven, Stranda, Fjord og Vestnes.

I løpet av mai, juni og august i år, har det blitt gjennomført personlige intervjuer med et tilfeldig utvalg på 1.100 mennesker. Vi har intervjuet personer over 20 år, som har besøkt Digernes, Amfi Moa, Ålesund Storsenter og Ålesund sentrum.

Og tallenes tale levner ingen tvil: Vi blir lest av mange, for hele 68 prosent av de spurte svarer at de leser Nytt i Uka.

Total leserandel.

Svært gledelig

Slik er lesingen i de ulike aldersgrupper:

  • 20–29 år 39,7%

  • 30–39 år 51,9%

  • 40–49 år 74,4%

  • 50–65 år 73,5%

  • + 65 år 88,4%

– Dette er svært gledelige tall, men underbygger egentlig bare det inntrykket vi har hatt gjennom de tilbakemeldinger vi får fra både annonsekunder og ikke minst fra folk flest: Svært mange leser fortsatt Nytt i Uka, stikk i strid med den utviklingen man ser for abonnementsbaserte papiraviser i Norge, der opplagene stuper, sier salgs og markedssjef i Nytt i Uka og AESby.no, Gitte Olsen.

Redaksjonssjef Anne Solveig Berge Trandal, er den som med sine 17 år, har jobbet lengst i avisa.

– Det er faktisk veldig godt å sitte med en fasit på det inntrykket vi har hatt lenge, sier hun.

Et overraskende funn

– At vi har høye lesertall blant godt voksne mennesker er ikke spesielt overaskende, for de leser jo generelt mye papiraviser. Men at så mange mellom 20 og 40 år tar seg tid til å lese oss på papir, det hadde jeg ikke sett for meg. Ut fra de åpne svarene vi har fått i undersøkelsen har dette nok en klar sammenheng med at vi er så tilgjengelig og kommer gratis til så mange husstander, sier en smilende blid salgs og markedssjef.

Lokalavisa for Ålesund

– Undersøkelsen forteller oss at mange setter pris på å få med seg nyheter fra Ålesundsområdet. Så er det ikke tvil om at når vi nå også har daglig oppdaterte lokalnyheter på AESby.no, gir dette oss enda mer tyngde som lokalt mediehus og et sted folk søker etter lokale nyheter. Da er det et viktig suksesskriterium å klare å ha to tanker i hodet samtidig, og fortsette å levere ei aktuell papiravis der ikke alt er sluppet på nett før det kommer på trykk, understreker Gitte Olsen.

En stor takk

Vi ønsker å rette en stor takk til Vg1 Medier og kommunikasjon ved Akademiet videregående skole, som tok første del av undersøkelser for oss, og til Kirsten og Pia som hjalp oss med å få en undersøkelse med totalt 1.100 respondenter.

– og ikke minst: Tusen, tusen takk til alle dere som lar oss være en del av mediehverdagen din!