Men i dag har selvsagt en annen Per overtatt for den første. Per Aaland AS ble startet i 1947 av faren til dagens Per, i Atlantic Oil sine lokaler i Sjukehusgata 1, omtrent der rundkjøringa til Ellingsøytunnelen ligger i dag.

Slik så det ut, det første bygget i Sjukehusgata 1. Foto: Per Aaland AS
Slik ser det ut der i dag. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Per Aaland senior var utdanna kjemiingeniør og kom opprinnelig fra Sandane, men hadde arbeidet flere år i bilbransjen i Oslo før han kom til Ålesund og etter hvert startet med bilsalg. Per Aaland Automobilforretning startet med import og salg av REO busser og lastebiler, i samarbeid med Kolberg Caspary i Oslo, som Aaland tidligere hadde jobbet for. Etter hvert ble det også blant annet salg av Moskwitch, en russisk- produsert personbil med nedleggbare forseter.

Flyttet til Fremmerholen

I sin tid var det meningen at Raumabana skulle komme i en trasé langs sjøen der blant annet gamle Atlantic lå. Dette gjorde at området var båndlagt til offentlige formål, noe som hindret videre utbygging. Og når den «trusselen» var borte, begynte snakket om ny innfartsveg til bysentrum. Da den nye innfartsvegen kom på tegnebrettet valgte Aaland å flytte innover, og i 1977 flyttet de inn i 2.300 kvadratmeter store, og splitter nye lokaler i Fremmerholen. På den samme fem mål store tomta Aaland holder til i dag.

I dette bygget i Fremmerholen holder Aaland bil til i dag Foto: Aaland bil

Citrooën siden 1980

i 1980 fikk Aaland agentur for Citroën, et merke som fortsatt er, og i mange år til vil være et viktig merke i porteføljen hos Aaland bil.

– Citroën er fortsatt et av våre mestselgende merker, men den har etter hvert fått skarp konkurranse fra MG. I dag har disse to merkene blitt omtrent jevnstore i volum hos oss, forteller Per Aaland.

Leveringstid

Både etterdønningene etter koronaen og ikke minst krigen i Ukraina her gjort at leveringstid er et hett tema i hele bilbransjen om dagen.

– Dette gjelder selvsagt også for oss. Selv om vi ser at produksjonskapasiteten etter hvert begynner å ta seg opp, er logistikk fortsatt en utfordring. Kommer det for eksempel et skip med krigsmateriell til Ukraina over havna i Bremen, blir dette prioritert for lossing og alle andre skip må vente, forklarer Aaland.

Han understreker samtidig at kundene etter hvert har fått stor forståelse for at verdenssituasjonen gjør at også bilbransjen har lengre leveringstider enn normalt om dagen.

Dolly, en 1987-modell 2CV med hele 28 HK. Aaland betalte dobbelt så mye for den som han solgte den for, da han kjøpte tilbake bilen for noen år siden. Foto: Kåre Stig Nøstdal
Per Aaland ved siden av en DS 7. Foto: Kåre Stig Nøstdal

Mange merker og flere til

I alt har Aaland vært forhandler av 20 ulike bilmerker i løpet av sin 75-årige historie. I dag er Bertel O. Steen hovedleverandøren til Aaland Bil, noe som selvsagt viser igjen i bilhallen. I tillegg til Citroen og DS er Aaland forhandler av Subaru, MG og by-bobilen Pössl. Og på vårparten neste år er to nye bilmerker på plass på gulvet hos Aaland Bil: Fiat og den ikoniske Jeep.

– Dette gleder vi oss selvsagt veldig til, fastslår Aaland, før han avslutter med en liten digresjon:

– Det er egentlig litt rart å tenke på, men med mine snart 40 år i selskapet, har jeg faktisk jobbet her lengre enn faren min gjorde, avslutter Per Aaland.