Da Vino Piemonte ble etablert for åtte år siden, var det med tanke på å kjøpe vingårder i Piemonte – den beste vinregionen i Italia, og med tanke på utleie av vingårder, samt produksjon av vin. Siden etableringen har morselskapet fått sju datterselskap, som har ansvaret for all drift og aktivitet.

– Vi har fire datterselskap i Italia som står for salg av vin og utleie av vingårdene, mens vi har tre i Norge. Vi har Vino Bar her i Ålesund, som er byens eneste vinbar. Så har vi Vino Club som arrangerer turer og andre arrangementer som vincruise og vinsmakinger, og til slutt Vino Import som importerer vår egen vin, Vinory, og viner fra en del andre områder, forteller daglig leder i Vino Piemonte, Kjetil Blomvik.

Eget vinmerke

«Vinory» er navnet på Vino Piemontes eget vinmerke. Navnet stammer først og fremst fra «Vino» og Norway (forkortelsen NOR for Norway), opplyser Blomvik. – Alle Vinory-vinene kommer fra selskapets vinmarker i Piemonte, hvor Vino Piemonte har samarbeid med sju forskjellige vinprodusenter. Vi er den eneste norske vinprodusenten som produserer de mest eksklusive vinene i Piemonte fra egne vinmarker; Barbaresco og Barolo viner, forteller han videre.

– Da finner vi dyktige vinprodusenter i Piemonte som har ledig kapasitet i sin vinkjeller til å produsere vin til oss. De produserer dermed vin til seg selv fra sine vinmarker, samt vin til oss fra våre marker der de bruker vårt utstyr. Vi er med i prosessen og bestemmer når druene skal høstes, når det skal tappes på flasker og hvor lenge det skal være på eik. Og for noen av produsentene hjelper vi til med å importere deres viner til Norge slik at det blir en vin-vin-situasjon, forklarer Blomvik med et smil.

Fra Vino Piemontes vingård Villa Vinory La Mandragola. Foto: Andrea Pesce

Hovedbeskjeftigelsen til Vino Piemonte er derimot utleie av vingårder og salg av vin. Per i dag leier selskapet ut tre vingårder i Piemonte, der villaene som leies ut er nyrenoverte med nye svømmebasseng, 50 sengeplasser og nydelig utsikt. I tillegg produserer selskapet nesten 100 000 vinflasker i året fra de ni vinmarkene de eier.

– Vi selger vin til land over store deler av Europa, men ei utfordring for oss er at vi blir litt tidlig utsolgt for vin. Derfor kommer vi til å vokse ved å kjøpe flere vinmarker, fordi vi trenger mer vin å selge, sier Vino Piemonte-sjefen.

Vinturer

Som nevnt er det sju datterselskap i Vino Piemonte, derav tre i Norge. Ett av dem er Vino Club, som arrangerer vinturer til forskjellige vinområder rundt om i Europa, hvor folk som er opptatt av god mat og vin kan få massevis av nye vinopplevelser. Vino Club arrangerer også populære vincruise med Bruvik fra Ålesund til idylliske Hjørundfjord, med 6 vincruise planlagt i sommer.

– De fleste turene er til Piemonte, men vi arrangerer også turer til Sicilia, Verona, Toscana, Tyskland og flere andre vinområder. Vi arrangerer cirka 10–12 turer i året, og i fjor var det over 400 nordmenn som var med på turene vi hadde i løpet av året, forteller Kjetil Blomvik.

Hvem er disse vinturene for?

– De er for folk som er glade i mat og vin. Vi er opptatt av høy kvalitet, men har ikke noe inntrykk av at disse turene er for en spesiell målgruppe. De varierer i pris, der vi på noen turer er innom Michelin-restauranter som gjør at prisnivået øker, mens andre turer er rimeligere, svarer Blomvik.

– Og der er det både sightseeing, samt andre aktiviteter i tillegg til maten og vinen. Til høsten har vi blant anna en trøffeltur, der vi skal finne trøffel i skogen og dra på trøffelfestival, samt en halvmaratontur sammen med Odd-Bjørn Hjelmeset, der de som vil kan løpe halvmaraton, legger han til.

Bilde fra en vintur med Vino Piemonte til Tyskland. Foto: Privat

Vino Bar

Her i Ålesund finner man datterselskapet Vino Bar, som ble startet 5. desember 2018 og ble den første og eneste vinbaren i byen. I vinbaren kan man finne over 1000 forskjellige viner fra alle de viktigste vinområdene i verden. En god del av vinene kan smakes på barens vinkurs, som arrangeres 2–3 ganger i uka med forskjellige temaer for hver gang.

– Da vi startet opp Vino Bar, mente vi at det var behov for det her i byen, samtidig som vi ønsket det selv. Vinkursene våre er svært populære og er stort sett fullbooket. Det tyder på at det er noe folk i området ønsker, og jeg tror kompetansen på vin blant folk har økt i her etter at Vino bar kom, forteller Blomvik.

Kjetil Blomvik utenfor Vino Bar i Ålesund. Foto: Kristian Moe