I Ålesund er det tre hoteller som fra og med 22. mai ligger under Strawberry-paraplyen: Quality Hotel Waterfront, Quality Hotel Ålesund og Hotel Brosundet. Navna på de tre hotella vil imidlertid forbli de samme:

– Rebranding er fryktelig dyrt å gjennomføre. Og vi vet at dersom vi endrer navnet på kjeden, vil det i en periode være mange gjester som rett og slett ikke finner oss, så det vil vi unngå – i alle fall inntil videre, sier hotelldirektør Aina Aalen Bjerkvik ved Quality Hotel Waterfront.

Det er altså ikke selve hotellkjedene som skifter navn, men overbygningen Nordic Choice Hotels, som i si tid var et avgreining fra International Choice Hotels. Målet med Strawberry, opplyser Aalen Bjerkvik, er blant anna gjøre det enklere for kundene å kjøpe alle slags opplevelser sammen med hotelloppholdet – alt fra restaurantbesøk til utflukter og konserter eller andre live-eventer. Det skal oppnås gjennom samarbeid med ulike partnere over hele verden.

Videre er blant anna miljø- og klima satt høyt på dagsorden i hele selskapet:

– Det har blitt satt noen hårete målsetninger om at alle Strawberry-hotella skal redusere matsvinn med 50 prosent innen 2026 og at de skal være utslippsnøytrale innen 2030. Og så skal vi være en «god nabo» der vi holder til; her i byen er for eksempel Waterfront kjent for «ensomt juletre», noe vi selvsagt skal fortsette med, sier hotelldirektør Aina Aalen Bjerkvik.

Ett av måla med den nye Strawberry-paraplyen er at det skal bli lettere for gjestene å kjøpe alle slags opplevelser som en pakke i forbindelse med hotelloppholdet. Foto: Kenneth Kamp
Quality Hotel Waterfront er nå en del av Strawberry-paraplyen, sammen med Quality Hotel Ålesund og Hotel Brosundet her i byen. Foto: Kenneth Kamp