Formålet sies å være å få mer folk til sentrum. Til en kostnad på nesten 10 millioner. Er det virkelig disse plankehaugene som skal gjøre «susen» og lokke folk fra Moa og Digerneset til byen? Neppe.

Turistene reiser kollektivt og brukes sjøveien. Takk vår skaper for det. Sentrale politikere og byråkrater har lagt sin elsk på kollektivtransporten, gang, sykkel og hat på bilistene. De vil grave opp halve gamle sentrum i håp om at dette kutter bussreisetiden mellom Moa og sentrum med 10 minutter og at de fleste sykler til byen. Noe de tror er med på å skape et yrende folkeliv i sentrum. Har vi virkelig troa på at dette skjer? Atter en gang er svaret: neppe. Er det disse sparte 10 minuttene som gjøre at folk vil kose seg i byen? Neppe.

Byrommene

En kjent arkitekt og byplanlegger holdt for få år siden et foredrag om byrom på Parken kulturhus. Det var mange tilhørere og byråkrater som fikk hakeslepp davedkommende åpnet foredraget med et bilde av et eldre menneske med rullator, spaserende over ei gangbro i Trondheim. Dette er de nye brukerne av sentrum. Det er disse vi må tilrettelegge for. Mange av de sjøveisfarende turistene er i samme kategori. Det er ikke en gruppe supersyklister som gjør susen. Videre fortalte vedkommende at den mest ettertraktede plassen i Roma var på omkring ett mål. Men alle ville innom der. Hvorfor? Jo, der er det jo alltid liv og røre.

Det sies mangt og mye om størrelsen. Men det er ikke alltid det viktigste. Like viktig er sjarmen.

Klimaet

Alle snakker om klimaet, men ingen tar hensyn til det. Klimaet vårt tilsier at vi trenger uterom med tak over hodet. Nødvendigvis ikke vegger. Av de få plassene jeg kjenner som er jevnt frekventert året rundt, så er Stuenparken et av disse byrommene. Ikke for stort, men stort nok. Der venter de fortsatt på å få godkjent er permanent takoverbygg. Dette mens kommunen og kunstnere sager så flisa fyker på Sankten.

Trenger hjerterom og forutsigbarhet

Vi har nok byrom, men mangler Ålesundere til å fylle de. Det trenges hjerterom og forutsigbarhet. Det må være inviterende og inkluderende «å komme te byen». Nå jages de besøkende av stadig stigende utgifter så snart man passerer Borgundbroa. Mye er gjort dersom vi får gratis parkering etter arbeidstid og i helgene.

Dette samt forbedret vedlikehold av eksisterende infrastruktur som fortau og gater, kombinert med forbedret renovasjon, vil langt på vei lokke Sunnmøringene tilbake til byen.

Slutt å bygge om byen på jakt etter nye kostbare løsninger som ikke fungerer!

Arne Almås

Ålesundlista/ Sunnmørslista.