«Tett på Ålesund & Sunnmøre» er resultatet av jakta på ei bok som ikke fantes:

– I fjor sommer gikk jeg i bokhandelen for å kjøpe med meg ei gavebok om Ålesund og Sunnmøre, som jeg skulle ta med meg til utlandet. Men boka jeg hadde sett for meg, fantes ikke, forteller Gro Kibsgaard-Petersen, som til daglig er kommunikasjonsrådgiver i Kystverket.

På nyåret bestemte hun seg rett og slett for selv å skrive og lage den etterlengta boka. Der ville hun presentere byen og regionen sin ut fra fire hovedperspektiv: Naturen, kulturen, reiselivet og næringslivet.

Store endringer

– Naturen er jo skildra før og er stort sett ganske uforandra, men på de tre andre områda har det vært store endringer på få år. Særlig i kulturlivet er det utrolig mye som har skjedd og som gjør det mer attraktivt og berikende å bo her, sier hun.

Selv om Gro har hatt fire hovedtema i tankene når hun har skrevet boka, er den ikke tematisk inndelt. I stedet starter hun boka i Ålesund, forteller om og beskriver ulike sider ved hjembyen, før hun tar leserne med på en reise rundt om på hele Sunnmøre. Undertema som er aktuelle for store deler av Sunnmøre, som for eksempel fiskeoppdrett, tar hun for seg med utgangspunkt i et sted der det er ekstra relevant.

Inviterte til innspill

Noen av fotografia i boka er det hun selv som har tatt, men de fleste er tatt av andre, både profesjonelle fotografer og amatører. Underveis gjorde hun dessuten det hun mener er et uvanlig grep, nemlig at hun midt i prosjektet gikk ut og etterlyste tema og historier som burde være med i boka.

– Jeg fikk mange fine innspill og er helt rørt over engasjementet for boka, sier hun blidt.

For og om Sunnmøre

Med unntak av de fleste bilda, er det Gro selv som har gjort arbeidet med boka – fra a til å: prosjektledelse, research, tekstforfatting, art director på diverse fotoshoots og delaktig i den grafiske utforminga. Videre har hun gitt ut boka på eget forlag, og nå gjør hun jobben med bokavtaler og direktesalg. Hele den økonomiske risikoen for boka, som foreløpig er trykket i 2000 eksemplarer, har hun også tatt selv.

– Boka tar leserne med på en geografisk reise gjennom hele Sunnmøre, slik regionen framstår i dag. Den er både for oss som bor her, for dem som besøker oss og og for dem som har lyst å vite litt mer om regionen vår. Kort sagt er det ei bok som jeg mener Sunnmøre trenger, sier Gro Kibsgaard-Petersen.

Lansering av «Tett på Ålesund & Sunnmøre» på Hotel 1904. Foto: privat