I løpet av kulturdagen på Ålesund voksenopplæringssenter var det aktiviteter og presentasjoner på alle klasserom. Elever og lærere i de ulike klassene gikk fra rom til rom for å se, høre og oppleve de mange ulike kulturene som er representert på voksenopplæringa.

– Her på Ålesund voksenopplæringssenter har vi elever fra rundt 70 nasjonaliteter. På dagtid er det 350 elever som tar norsk språk eller grunnskolefag, og på kveldstid har vi rundt 100 elever. I tillegg har vi norskundervisning i Brattvåg og på Harøya, opplyser Janniche Tørlen, som er avdelingsleder ved norskavdelinga.

Noen av elevene hadde kledd seg i fargerike nasjonaldrakter, og rundt omkring på klasseromma fikk man smake på nasjonale spesialiteter, titte på presentasjoner av natur, kultur og historie, se dans og høre sang og dikt. Så langt det lot seg gjøre, gikk prat og presentasjoner for seg på norsk, men når norskkunnskapene ikke strakk til, var det tolkehjelp å få.

Tre fargerike kvinner, fra venstre: Brkti og Akberet fra Eritrea og Françoise fra Kongo. Françoise kom til Norge høsten 2021, mens de to eritreerne har vært her i sju-åtte år. Foto: Kenneth Kamp
Ukrainske Odarka lager fargerike og svært detaljerte tusjtegninger. Tegningen fungerer som en form for meditasjon for henne, forteller hun og opplyser at hun kan bruke alt fra noen timer til flere uker på en tegning. Foto: Kenneth Kamp
Daniel kommer fra det russiskokkuperte Donetsk i Øst-Ukraina. Her framfører han en melankolsk, populær sang fra hjemlandet, som handler om en soldat som drømmer om at krigen skal ta slutt, slik at han kan dra hjem og klemme sin kjære: «Klem meg, klem meg, klem meg ...» Foto: Kenneth Kamp
Daya Sibakoti framfører en vakker, moderne nepalsk vise om årstidene. Foto: Kenneth Kamp
Svitlana er koreograf og danselærer. Her viser hun folkedans fra Vest-Ukraina. Foto: Kenneth Kamp
Det sterke diktet «Hva betyr krig?» er skrevet av ukrainske Teiana, som forteller at hun dette er det aller første diktet hun har skrevet. Hun skrev det først på ukrainsk, så har hun oversatt det etterpå. Foto: Kenneth Kamp