– Det har vært viktig for meg at dette skulle bli et konseptalbum, der man får med seg andre sammenhenger når man hører hele plata i strekk enn når man bare hører en og en låt. Jeg har ønska å lodde dypt sammen med de få, og plata har på ingen måte noe hitmateriale, sier Kjetil Aarseth, som til daglig er mest kjent som gründer av billettsalgsystemet Tikkio.

Han forteller at det er den gode, gamle visefortellingstradisjonen med norske storheter som Erik Bye, Odd Børretzen og Ole Paus som har vært inspirasjon for plata. Altså artister som ikke først og fremst har blitt kjente og anerkjente for sine sangferdigheter, men for sine tekster – og ikke minst for sin evne til å formidle dem. Hele plata er dessuten innspilt i ett opptak, med Kjetil på vokal og Hallvard Fremstad på piano. Produksjonen er det Ørjan Liavåg som har stått for.

Pianist-tryllekunst

– Vi kunne selvsagt ha spilt inn i flere lag, med vokal og piano hver for seg og tatt opp igjen det som ble feil. Men vi ville gjøre alt samtidig, på ett forsøk, slik det er på en konsert, og folk hører nok at vi føler oss litt fram. På «Volvo på Ringebu» starter jeg for eksempel å synge altfor tidlig på et av versa, men Hallvard berger det mesterlig ved å tilpasse pianospillinga til feilen min, sier Kjetil.

Kjetil har flere godord på lager til pianisten:

– Hallvard har virkelig forstått visjonen min og løfter fram tekst og melodi som en tryllekunstner. Han tar melodien min, improviserer over den og gjør den til noe nytt, men slik at det høres ut som den aldri kunne ha vært annerledes, roser han.

Fortellinger og noveller

Tekstene på albumet er alle skrevet for en god del år siden og har tidligere vært presenterte som små fortellinger og noveller på Facebook. Kjetil har fått svært gode tilbakemeldinger på skriveriene sine.

– Tidligere skrev jeg helst for skrivebordsskuffa, men etter at vi fikk sosiale medier, begynte jeg å legge litt ut der. En del av det har jeg fått svært gode tilbakemeldinger på, og noe av det har til og med blitt løfta opp i riksmediene, forteller han.

En av tekstene som har fått mest oppmerksomhet, er «Tenåringsdotter», som er en fiksjonsfortelling som sprang ut av et reelt møte:

– Jeg satt i frokostsalen på hotellet og så denne tenåringsjenta som satt sammen med familien og så ganske sur og misfornøyd ut. Så begynte tankene mine å gi henne et liv, og jeg skrev raskt en liten tekst som jeg publiserte på Facebook. Da jeg kom hjem, ble jeg skikkelig overraska da jeg oppdaga at teksten hadde tatt helt av, forklarer Kjetil.

«Tenåringsdotter» er en av tekstene som nå har blitt tonesatt og gitt ut som vise på «Evig liv». Også på «Volvo på Ringebu» har Kjetil dikta et liv til en person han tilfeldigvis så, sittende i en Volvo, mens han tok en rast på Ringebu.

Den menneskelige fienden

«Steinvaagen» er også en fiksjonstekst, der Kjetil tar utgangspunkt i et bilde av den tyske båten DS Iris idet den blir skutt i fillebiter på Steinvågen i mars 1945.

– Teksten til «Steinvaagen» er en slags øvelse i humanitet; det er en låt om tyske soldater, der jeg prøver å mane fram deres menneskelige sider. Også de var mennesker som brått ble revet bort – mindre enn to måneder før krigen var over. Denne låten ble dessverre enda mer aktuell bare to dager etter at vi hadde spilt inn plata 22. februar, da Russland gikk til krig mot Ukraina.

«En versjon av «Steinvaagen» har for øvrig blitt gitt ut før, på et pønkalbum med «Taakemannane» fra 2014. Der finner man også en pønka versjon av «Alt du veit er feil», som nå har blitt en del nedstrippa. Likevel skiller den seg såpass ut fra resten av de nedtona låtene på «Evig liv» at den klart kvalifiserer som det Kjetil selv kaller for platas «comic relief».

Spennende, vanlige folk De andre tekstene på «Evig liv» er melankolske, underfundige og humoristiske betraktninger over Kjetils eget liv og slektshistorie.

– Jeg tror at vi alle har levd superspennende liv. Om du går ut på gata og snakker med hvem som helst, vil du få enestående historier som er verd å skrive om. Og treffer du noen som faktisk bare har levd et fullstendig kjedelig liv, så er det spennende, det også, poengterer Kjetil.

Kjetil urframførte hele debutalbumet live på Teaterfabrikken i april i fjor. Foto: Anne Marthe Vestre Berge

Bok og konserter

Han forteller at han har en rekke tekster liggende, så det kan fort komme flere album. Men først skal det bli bok, delvis med tekstene fra «Evig liv» og delvis med andre tekster, alt sammen presentert med illustrasjoner som enten har inspirert skriveriene eller som utfyller dem.

Låtene på «Evig liv» ble urframført på Teaterfabrikken i april, til god respons, og i februar blir det flere live-opptredener.

– Jeg er vant til å stå på en scene i ulike sammenhenger og prate, men å spille på Teaterfabrikken, var noe av det skumleste jeg har gjort. Det å skulle holde både tonen og takta – samtidig som jeg leverte noe jeg hadde laga selv – var ordentlig skummelt. Men det gikk ganske bra, og de som var der, gav inntrykk av at de koste seg, sier Kjetil Aarseth.

Foto: Kenneth Kamp