– For tida holder jeg på med å redigere på flere prosjekter, og akkurat nå er jeg i ferd med å fullføre et prosjekt med artisten Dagny, som straks skal gi ut nytt album. Vi har holdt på i et års tid nå, og albumslippet blir den store finalen der vi slipper de siste bildene og siste del av produksjonen, svarer Torgeir Rørvik da vi spør ham hva han holder på med akkurat nå.

Torgeir har en ganske så ekspressiv og fantasirik uttrykksmåte som har blitt lagt merke til både her hjemme i Norge og i det store utlandet. Han fortelle at måten han tenker fotografi på, blant anna er inspirert av fotografen Tim Walker, som han ble kjent med da han studerte i Trondheim:

– Tim har en veldig fargerik, gøyal og barnslig stil som jeg liker veldig godt og som har vært inspirerende for meg. I tillegg er jeg veldig inspirert av teater, noe som nok har å gjøre med at jeg var med i Jugendteateret i ti år. Både kontrastene i lyset og den overdrevne scenografien og kostymene er noe jeg har med meg derfra. Jeg prøver bare å gjøre noe gøy ut av det jeg holder på med!

Englands beste motefotostudent!

Fra Norsk Fotofagskole i Trondheim dro Torgeir til fotostudier ved universitetet i Falmouth i England. Der videreutvikla han den stilen han hadde begynt å tilegne seg, men studiene ble ganske annerledes enn han hadde sett for seg – på en positiv måte:

– Det er egentlig et studium i stillfotografi, men vi lærte overraskende lite om reine fotografiske teknikker. I stedet lærte vi veldig mye om teknikker som 3D-redigering, GIF-animasjon, video og bruk av AI og andre teknologiske hjelpemidler. Det er jeg veldig glad for, for en fotograf som ikke henger med på den teknologiske utviklinga i dag, vil nok få problemer med å gjøre seg gjeldende, sier Torgeir.

Etter fullført bachelor i motefotografi ved Falmouth, ble Torgeir kåra til Englands beste motefotostudent under Graduate Fashion Week i England. Oppi det hele kom han med på PhotoVogues liste over de 100 mest lovende motefotografene i verden! Den vurderinga var basert på Torgeirs fotobok «Post», som starta som et avgangsprosjekt på bachelorstudiet.

Kontakta av Universal

Torgeirs bravader som student, ble lagt merke til også her hjemme, og vel tilbake i Norge ble han kontakta av verdens største plateselskap, Universal. De ville gjerne at han skulle jobbe med noen av sine norske artister, og den første var Ruben. Litt seinere kom samarbeidet med Dagny i gang:

– Dagny har en litt teatral og gøyal stil som passer meg veldig godt. Til det prosjektet som vi har jobba med, har hun skapt seg et slags dukkeunivers og en karakter, «Elle», som bor i et dukkehus. Det har tatt mye plass i tankene mine det siste året, men det har vært veldig gøy, og det blir spennende når hele prosjektet slippes sammen med det nye albumet hennes. Jeg håper jeg får jobbe mer med henne seinere, sier han.

Foto som fortelling

Fra teatererfaringa har Torgeir også med seg fascinasjonen for å fortelle en historie, og det ligger gjerne i bunn når han fotograferer. Derfor liker han også å bruke skuespillere i stedet for modeller når han fotograferer; da synes han ofte at bildene får et mer mer ektefølt inntrykk.

– På studiet i England snakka vi mye om hvorfor vi tar bilder. Før var det nok om bildene var pene, men i dag, når så mange tar pene bilder, er ikke det nok. Vi må spørre oss hva bildene bidrar til i verden. «Post», fotoboka mi, handler for eksempel om et metavers der mennesker ikke lenger trenger å møte hverandre fysisk. Seinere har jeg blant anna laga moteprosjektet «The Modern Panopticon», der jeg tar utgangspunkt i demokratiopptøyene i Hong Kong, forteller Torgeir engasjert.

3D og AI

En god del av Dagny-prosjektet er gjort i 3D, og dette er en teknikk Torgeir jobber mye med. Nylig har han også gjort et 3D-prosjekt sammen med «Hver gang vi møtes»-aktuelle Odin Staveland (vokalisten i Vamp); dét prosjektet er knytta til et teaterstykke som Odin skal sette opp.

En annen type 3D-jobb som Torgeir holder på med for tida, er et prosjekt for et skomerke; foreløpig kan han ikke si hvilket merke det er, men det blir en stor kampanje som skal slippes i 2025.

– Når jeg lager 3D-filer, så gjør jeg noe som mange fotografer vil stusse over: Da fotograferer jeg nemlig med mobilen! Da blir ikke filene så store, noe som gjør det lettere for AI-verktøyet jeg bruker å behandle dem. Og sluttresultatet blir faktisk bedre enn om jeg hadde brukt, store, flotte speilreflekskameraer. Men når jeg tar vanlige stillbilder, er det fortsatt speilreflekskamera som gjelder, selv om kamerateknologien på mobil har kommet veldig langt og bare blir bedre og bedre, forklarer Torgeir.

Det starta på Akademiet

Men tilbake til Akademiet i Ålesund og starten på det som ligner mer og mer på en eventyrlig fotokarriere. Åra der har Torgeir bare godord om:

– Jeg visste tidlig at jeg ville drive med noe kreativt, og før jeg begynte på Akademiet hadde jeg blant anna laga noen websider og videosnutter smammen med en kamerat, men jeg hadde ikke hatt noen særlig interesse for stillbildefotografi. At dét kunne bli en ting, forstod jeg først på Akademiet, der jeg begynte å jobbe målretta med det. Særlig likte jeg at fotografering var et veldig fysisk fag, der vi fikk gå ut og prøve oss fram. Dessuten var det veldig engasjerte og dyktige lærere, minnes han.

En episode som ble viktig for den videre satsinga hans, var i andre klasse, da han skulle arrangere en motefotoshoot. Han fikk låne et veldig godt speilreflekskamera av en av lærerne, han fikk bruke formannskapssalen som lokasjon, og han fikk låne klær fra Modo. Det ble et veldig artig og spennende prosjekt som bidro til at han bestemte seg for å satse på motefotografering.

En grunnleggende forståelse av det vakre

Etter de tre åra på Akademiet, hadde Torgeir egentlig tenkt å gå rett videre med en fotoutdannelse, men fikk tilbud om jobbe et år på Akademiet som IT-ansvarlig og vikarlærer. Det takka han ja til, og da året var ferdig, ville de gjerne ha ham der enda lenger. Men selv om Torgeir hadde stortrives der, syntes han det var på tide å komme i gang med fotoutdannelsen. Første stopp var Norsk Fotofagskole i Trondheim:

– Ved Fotofagskolen var de blant anna opptatt av at vi skulle kunne våre referanser, og vi måtte blant anna pugge over hundre fotografer, som vi hadde egne prøver om. Det gav meg en grunnleggende forståelse av hva som er pent, og det har jeg hatt stor nytte av seinere. Ikke minst gav det meg en stor fordel da jeg etterpå begynte ved fotostudiet i Falmouth, forteller han.

– Vær nysgjerrig og åpen!

Til dem som lurer på om en utdannelse innen foto kan være noe for dem, har Torgeir følgende å si:

– Bare gjør det! Jeg kjenner mange som vegrer seg fordi de har hørt rykter om at det er et «vanskelig» yrke å lykkes i, men dersom man er nysgjerrig og åpen, spesielt for ny teknologi, så er det mange muligheter. Og så må man ikke låse seg helt til sine egne ideer, men spille på lag med de som har noe de ønsker å få gjort. Dessuten vil jeg si at fotobransjen er en veldig åpen og fin bransje, med mange hyggelige folk. Før var det nok en del popstjernementalitet og arroganse blant en del fotografer, men det fungerer ikke i dag. Man må rett og slett være hyggelig og grei med folk for å komme noen vei, poengterer han.

Når det gjelder sin egen vei videre, er Torgeir tydelig på at det store utlandet lokker:

– Jeg har egentlig allerede nådd lenger enn jeg hadde drømt om, og er utrolig takknemlig for at jeg har kommet dit jeg er i dag. Da jeg gikk på Akademiet, søkte jeg på internett etter ulike fotografer, og nå er jeg plutselig selv med i Tinagent, agenturet til en av de fotografene jeg så opp til den gang! Dermed har jeg begynt å tenke litt større enn jeg gjorde før, og jeg har fått veldig lyst til å prøve å få en internasjonal karriere, forteller Torgeir Rørvik.

Torgeir Nergaard fotografert foran en forstørrelse av ett av bilda fra «Post»-prosjektet hans. Sognepresten i Falmouth kirke er ekte nok, men klærne er virtuelt designa av klesdesigneren Alexander Gråbakk og lagt på digitalt av Torgeir. Foto: GT Nergaard