Det første man ser når man trer inn døra til verkstedet til Lara Domeneghetti på Rebellhuset, er en ornamentert tre-gjenstand som i noen sekunder kan minne om en maske. Men det er noe helt anna – og noe som de færreste mennesker i dag har noe forhold til: et våpenskjold.

Ved sida av våpenskjoldet holder Lara på å skjære ut en fugl med vingene utslått:

– Fuglen er en pelikan som skal stå øverst på våpenskjoldet, som jeg lager for familien Løvenskiold, sier hun.

Leopoldus-pelikanen

Hun forteller at familien Løvenskiold stammer fra Tyskland og opprinnelig het Leopold. Den gangen hadde de et våpenskjold med en pelikan på toppen, men etter at familien ble gjort adelig, skifta de familienavn, og våpenskjoldet ble bytta ut med et med en løve på toppen. Ifølge Wikipedia finnes Leopoldus-våpenskjoldet i dag bare igjen på noen gamle segl, og det er ukjent hvilke farger det hadde. Wikipedia opplyser også at Herman Leopoldus d.y., sønn av Herman Leopoldus, som innvandra til Christiania fra Lübeck og starta som kjøpmann på 1600-tallet, ble adla i 1739.]

Kontakten med familien Løvenskiold starta da Lara bodde og arbeidet som snekker i Eidsvoll. Hun begynte på eget initiativ å lage skisser og utkast i leire av det gamle Leopoldus-skjoldet med pelikan. Utkasta skapte såpass begeistring hos Løvenskiolds at hun fikk i oppdrag å gjøre ferdig et våpenskjold i tre.

Tradisjon for treskjæring

Men hvordan endte italienske Lara, som fyller 30 år i år, opp som treskjærer i et kunstnerisk fellesskap i Ålesund?

Hun starter med begynnelsen:

– Jeg er oppvokst i Nord-Italia, i Sør-Tyrol, helt på grensa til Sveits og Østerrike. Der er det en sterk treskjæringstradisjon, og allerede som 14-åring bestemte jeg meg for at jeg ville ta treskjærer-utdanning. Underveis fikk jeg også utdanning som dekorativ maler og forgyller, og 17 år gammel begynte jeg å ta på meg private oppdrag som kunsthåndverker.

Videre forteller hun at det i begynnelsen ble mest tegninger og malerier, og da særlig portretter malt i en klassisk stil. Hun fikk enkelte oppdrag fra privatpersoner, men den største oppdragsgiveren var den romersk-katolske kirka.

Jakta på sin egen nisje

Etter å hatt en bachelorgrad i tegning, arbeidet Lara videre som maler og illustratør. Men det var litt for ensformig, og hun var ikke helt tilfreds med situasjonen, forteller hun:

– Jeg har alltid likt å holde på med mange ulike stiler og teknikker, og jeg hadde lyst å lære mer. Så jeg dro til London for å ta en mastergrad i billedkunst. Utdanninga der var veldig bred og helhetlig, men jeg konsentrerte meg særlig om skulpturering i bronse og juvelering.

Da hun var ferdig med mastergraden, fylte hun på med tilleggsutdanning i treskjæring og forgylling. Dermed var hun på mange måter tilbake der hun starta, bare langt rikere på kunnskap og erfaring.

– Jeg eg har alltid ønska å gjøre en forskjell og bringe kunsten videre, og nå følte jeg at jeg endelig hadde funnet min nisje. Alle trådene samla seg, sier Lara.

Lara Domeneghetti har en bred kunstutdanning som omfatter både treskjæring, forgylling, tegning og maling. «Kunstverka» som ses på veggen i verkstedet hennes i Rebellhuset, er prøveforgyllinger som hun har laga sammen med den ene lærlingen sin. Foto: Kenneth Kamp

Til Norge – og Ålesund

Ferdig med utdanninga fikk hun seg en «internship»-jobb i Norge. Sammen med treskjæreren Boni Wiik var hun blant anna med å lage så tro kopier som mulig av den originale «klokkarpulten» og «brugdebenken» i Heddal stavkirke. (Originalene ble i si tid gitt i gave til Kong Oscar II, som seinere gav dem til folkemuseet på betingelse av at museet ikke skulle gi dem videre – og da heller ikke tilbake til stavkirka, går det fram av en artikkel på nrk.no).

Deretter fikk Lara seg en snekkerjobb på Eidsvoll, før hun på ny starta egen virksomhet, slik hun hadde gjort i sin pure ungdom. Via snekkerjobben var det så hun kom i kontakt med Løvenskiold-familien og tanken om å skjære ut et fysisk våpenskjold basert på de gamle Leopoldus-segla dukka opp.

Det meste var nå på stell for Lara, men fortsatt var det én ting hun savna: Å være del av et kreativt miljø der man samarbeida og inspirerte hverandre. Etter å ha surfa rundt på Instagram, kom hun over Rebellhuset og ble umiddelbart fascinert. I november i fjor flytta hun til Ålesund og tok med seg sine to lærlinger: én i treskjæring og én i forgylling. Snart får hun dessuten ytterligere en treskjærings-lærling.

– Å flytte til Ålesund var en stor forandring i livet mitt, men jeg har funnet meg veldig godt til rette her her. Byen har veldig mye å by på på kveldstid, og jeg trives veldig godt med de andre her på Rebellhuset, sier Lara Domeneghetti.

En privatperson har bestilt denne nydelige figuren i bronse. Første steg var å lage den i voks. Foto: Kenneth Kamp
Et utkast til det Lara håper skal bli en seks meter høy statue i tre og jern, inspirert av jugendstilen og av den såkalte Sylteormen i fjellsida i Valldal. Hun har søkt en stiftelse om midler til å fullføre prosjektet. Foto: Kenneth Kamp