Arild Remmereit er nok først og fremst kjent som internasjonalt suksessrik dirigent for store og anerkjente symfoniorkestre, både i Europa og Nord-Amerika. Etter at han flytta hjem igjen til Brattvåg for snart ti år siden – etter 36 år borte, det meste av tida i utlandet – har han imidlertid via seg stadig mer til filmens verden. «Samhjarte. Frå eit barnesinn» har allerede fått både priser og mye positiv oppmerksomhet på internasjonale filmfestivaler, men her hjemme har den ikke blitt vist før den får den norgespremiere på ID-huset i Brattvåg lørdag 25. november.

– Det er første gang jeg har sendt en film til filmfestivaler og hadde ikke forventa en slik respons. Jeg er fullstendig overrumpla, sier en glad og fornøyd regissør.

Sunnmørsdialekt

Det er altså foreløpig utlandet som har mottatt filmen med bravur; her hjemme har det så langt blitt avslag fra de to filmfestivalene som Arild har sendt den inn til. Selv tror han at det har med at all dialogen i filmen er på sunnmørsdialekt:

– I New York og Amsterdam har det ikke noe å si hvilken norsk dialekt skuespillerne snakker, men her hjemme har jeg inntrykk av at hvis ikke skuespillerne snakker en dialekt fra de største byene, så blir filmen oversett. Særlig har jeg merka meg at det nesten ikke lages filmer der barneskuespillerne snakker noe anna enn oslodialekt, hevder han.

De tre hovedskuespillerne i «Samhjarte» er alle lokale, f.v.: Natnael Mosse Behre, Frida Otterlei og og Leonardo Remmereit. Foto: filmplakat/collage

– Et kunstprodukt

«Samhjarte» får altså norgespremiere på ID-huset i Brattvåg lørdag 25. november. Det blir også noen flere visninger der, men ellers ligger det ikke an til at den kommer til å bli vist på norske kinoer – i alle fall ikke med det første.

– Filmen har ikke noen distributør, og det har vært et bevisst valg. For meg er filmen et kunstprodukt, og jeg har aldri ønska å lage en film som kan konkurrere med kommersielle filmer. Målet har vært å få minst én visning på ID-huset, og så har jeg meldt den på til noen festivaler fordi jeg hadde lyst til å finne ut hvordan den står seg. At den skulle få så mange priser og så gode omtaler, hadde jeg aldri trodd, sier Arild.

Brattvågingen Arild Remmereit er nok mest kjent som dirigent – med et større navn internasjonalt enn her hjemme. Det er også fra utlandet han har fått både heder og priser for sin første spillefilm. Foto: Pressefoto: Frank Petronio

Mer og mer film

Han forteller at han alltid har hatt interesse for film og filmskaping, men at dirigentvirksomheten i mange år tok så mye tid at det ikke ble anledning til å få gjøre noe særlig med det. Men interessen lå der hele tida, og en og annen gang har han hatt anledning til å ta en liten statistrolle eller en oppgave som regiassistent.

Etter at Arild Remmereit flytta hjem fra USA til Brattvåg i 2014, har film blitt en stadig større del av tilværelsen hans. Før «Samhjarte» har han imidlertid bare laga dokumentarfilmer om ulike lokale tema. Alle disse har blitt vist på ID-huset, først som en del av en kveld med levende musikk og andre kulturelle innslag, senere også som alenestående filmvisninger. Dette blir første gang han viser en spillefilm.

Barnesinnets naturfilosofi

«Samhjarte» er ikke en dokumentarfilm, men en slags drømmende skildring fra barnemunn. Navnet har han tatt fra det lokale fjellet Samhjarte, som har en viktig funksjon i filmen.

– Det er en film som tar for seg viktige og dype filosofiske tanker om vår sameksistens med naturen – sett fra et barnesinn. Det er mye poesi i bildene og den gjennomkomponerte musikken. Historia som formidles, er lite bokstavert i dialogen, men filmen har likevel et klart og forståelig mål. Veien dit er det imidlertid opp til den som ser filmen, å oppleve individuelt, forklarer regissøren.

Det har tatt seks år å ferdigstille filmen, som Remmereit har laga helt på egen hånd – om en ser bort fra skuespillerarbeidet. De tre hovedaktørene i «Samhjarte» blir spilt av Frida Otterlei, Natnael Mosse Behre, og Leonardo Remmereit, som var i alderen 6 til 13 år under innspillingen.

Det er satt en anbefalt aldersgrense på sju år, men ellers mener regissøren at det er en film som passer for alle aldersgrupper:

– Barn og voksne får kanskje forskjellige ting ut av filmen – og det er for så vidt et poeng i den: Den handler om barn som intuitivt observerer og ser ting som vi voksne har mista evnen til å se, sier Arild Remmereit.

Foto: Stillbilde fra filmen
Foto: Stillbilde fra filmen