Det er sju utenlandske og en norsk kunstner som har fått oppdraget med å presentere sin tolkning av 175-årsjubilanten Ålesund på årets utgave av Høstscena, og som blir en slags kollektiv festivalkunstner. Utgangspunktet, ifølge ei pressemelding, er at Ålesund, som så mange andre norske byer, står ved et veiskille: Er det historia og tradisjonene som skal bestemme veien videre eller er det nye perspektiver som krever brå omstilling?

De åtte kunstnerne er italienske Francesca Grili, som skal vise sitt helt nye verk, «Record», Høstscenas første samproduksjon med flere andre europeiske scenefestivaler; Chiara Bersani, også fra Italia, som er opptatt av den politiske kroppen, og som blant anna skal vise et prosjekt der hun ser på hvordan personer med nedsatt funksjonsevne opplever Ålesund; Muna Mussi, eritreer bosatt i Italia, har spurt mennesker fra Ålesund om om hva som er «det perfekte mennesket»; greske Dora Economou skal plassere installasjoner rundt i byen og få oss til å oppleve ulike ritualer og prosesjoner; libanesisk-franske Mira Audoumiers skal vise en videoinstallasjon som gir et nytt og kanskje litt skremmende bilde av Ålesund; Solveig Styve Holte fra Folkestad, som også deltok på Høstscena i 2018, utvikler et eksperimentelt tekstarbeid sammen med den ålesundsbosatte kroaten Ivan Dujmusic og den oslobaserte libaneseren Rana Issa.

Andre retter på årets Høstscena-meny blir blant anna Teatret Vårts versjon av Ibsens «Villanden», Det Andre Teatrets suksessforestilling «Lykke til, Cathrine Frost!» «Byen ved havet» er et prosjekt som bygger på Kristofer Uppdals bok «Trolldom i lufta» og tar for seg gjenreisinga av Ålesund etter bybrannen i 1904, med særlig vekt på de elendige forholda for de tusener av tilreisende arbeiderne. Teaterimpro, poesi og ulike familiearrangement blir det også.

Høstscena 2023 går av stabelen fra 27. desember til 1. oktober.

Siri Forberg er kunstnerisk leder for Høstscena. Foto: pressefoto