Lista over verdens mest innovative lydstudio toppes av selveste Abbey Road, studioet som The Beatles brukte. Videre finner man blant anna Peter Gabriels «Real World Studios», Metropolis Studios i London, Blackbird Studios i Nashville, Deadmau5s «mau5 House» i Toronto og Steve Aokis «Neon Future Cave» i Las Vegas. Det er altså et riktig så celebert selskap Ocean Sound Recordings her har kommet i.

Totalt inneholder ti på topp-lista tre britiske, tre US-amerikanske, ett canadisk, ett australsk, ett italiensk og ett norsk studio.

Nummer ni i verden! Foto: Kenneth Kamp (arkivfoto 2019)

«Spellbinding»

Om Ocean Sound Recordings skriver Audio Media International blant anna:

«With a breathtaking view of the Atlantic Ocean, as well as the surrounding Norwegian countryside, the purpose-built Ocean Sound was designed by American sound expert Ric Vaughan to be one of the very best acoustically treated spaces in which to record music.» «A spellbinding space, providing an inspiring ocean-spectacle from its windows»

Audio Media International er et uavhengig selskap som leverer nyheter fra og meninger og analyser om alt som foregår i lydmedia-verden.

Da Ocean Sound Recordings fylte 10 år i 2019, intervjua vi den nå avgående daglige lederen for studioet gjennom alle disse åra, Terje Erstad, om hemmelighetene bak studio-suksessen. Her presenterer vi dette intervjuet på nytt:

Terje Erstad har vært daglig leder fra dag én og fram til nå. På nyåret går han over i ny jobb i AaFK. Foto: Kenneth Kamp (arkivfoto 2019)

TI ÅR MED SMÅ OG STORE ARTISTER I HAVGAPET (artikkel fra 2019)

10. november 2019 var det ti år siden studioet til Ocean Sound Recordings stod ferdig i Øygardshamna.

Helt fra New Zealand har det kommet artister for å spille inn og mikse musikk i det unike studioet i havgapet på Giske. Det som trekker er kombinasjonen av natur, akustikk og utstyr:

– Det har alltid vært et overordna at studioet skal være av topp klasse, helt på høyde med det beste i London eller New York, samtidig som vi har den enestående beliggenheten som vi har, sier studiosjef Terje Erstad.

Den tredje suksessfaktoren, poengterer han, er at selv om studioet befinner seg midt i den villeste og vakreste vestlandsnaturen, så er det ikke mer enn et kvarters kjøring til bysentrum – og like langt til flyplassen. Dessuten er Ocean Sound Recordings et rent innspillings- og miksestudio, der artistene kun leier lokalet og utstyret, uten at studioet har noen som helst eier- eller andre interesser i musikken som skapes der. Dét er visstnok svært uvanlig.

Den spede begynnelsen

Studioeventyret starta for øvrig i det små enda noen år tidligere, da The Margarets innreda et studio i et lite naust i Øygardshamna. Studioet var egentlig bare tiltenkt for innvortes bruk, men ble så bra at musikalske venner gjerne ville låne det. Derfra oppstod ideen om å bygge et dedikert studio, helt fra grunnen av, ut mot havet. Høsten 2009 stod studioet ferdig, og siden har det vært en entydig suksesshistorie, som en del av selskapa som kan kalles Momentium-familien, der fetterne Ante Giskeødegård og Lars Berg Giskeødegård har de viktigste fingrene i spillet.

– Studioet er nok i bruk mer enn 300 dager i året. Mellom artistene trengs det litt tid til vasking, rydding og vedlikehold av utstyr, så alt i alt er det så godt som fullt belegg, sier Terje.

Lokalt og internasjonalt

Gjetorda om det førsteklasses studioet i havgapet nådde raskt utenfor landegrensene, og studiosjefen antar at så mye som 45 prosent av artistene som spiller inn der, er utenlandske – og noen av dem blant de absolutt største. Samtidig er det også mange lokale artister som kommer:

– Det kan være store kontraster her, den ene dagen kan det være Swedish House Mafia som er her, og den neste er det Giske mannskor! Eller det kan være en russisk rocker eller en japansk jazzmusiker.

Og jada, alle de nevnte HAR spilt inn musikk hos Ocean Sound Recordings.

Digitalt og analogt

Utstyrslista til studioet inneholder det aller meste et musikerhjerte kan begjære, både av analogt og digitalt utstyr. Riktig nok blir det stadig færre som ønsker å spille inn musikken analogt på teip, men noen er det fortsatt – og da først og fremst rockeband med litt nostalgisk tilnærming til musikken, ifølge Terje.

For å få akustikken så bra som overhodet mulig, ble det i si tid henta inn en akustiker fra Seattle, Rich Vaughan, som regnes blant de aller fremste på feltet. Senere har studioet hatt besøk fra en masterstudent ved NTNU som gjorde fysiske målinger og beregninger av akustikken, og endte med å gi den toppkarakter.

– Vi har jo alltid hørt selv at akustikken er tipp topp, men det var moro få det matematisk bekrefta, humrer studiosjefen.

Lydtett

Selv om regn og kuling eller storm stadig vekk står rett på studioet, er det ingenting som forstyrrer lyden inne i selve innspillingsstudioet. «Liverommet», som er spesielt tilrettelagt for band som ønsker å spille inn låtene samla, er nemlig bygd som et «hus i huset» og er potte tett mot lydforurensing. Etter det Terje kan minnes, er det bare én eneste gang at en planlagt innspilling har blitt kansellert på grunn av været.

– For tre-fire år siden valgte vi å utsette en innspilling som Hedvig Moldestad skulle gjøre, fordi det var varsla Dagmar-tilstander. Studioet kom seg helt fint gjennom uværet, og jeg er sikker på at det hadde vært mulig å gjennomføre innspillinga, men akkurat den gangen valgte vi å være på den sikre sida.

Store øyeblikk

Blant de største internasjonale stjernene som har spilt inn musikk i Øygardshamna, nevner Terje Swedish House Mafia og Arcade Fire. Av norske storheter trekker han fram Karpe (som blant anna spilte inn «SAS pluss»-prosjektet sitt der, og selvsagt vår egen Sigrid, som er en av dem som har tilbrakt mest tid i studioet på Giske. Men selv er han aller mest stolt av å ha tatt imot musikeren, sangeren og låtskriveren Sampha fra London:

– Sampha er en artist som har samarbeida mye med store navn som Drake og Solange, lillesøstra til Beyoncé. Han var hos oss og spilte inn store deler av albumet «Process», som vant den svært anerkjente Mercury Prize i England og som fikk ekstremt bra kritikker.

Adrenalin-kick

Det har selvsagt vært mange artige episoder i studioet gjennom ti år. En av dem var den gangen Travis-vokalist Fran Healy trengte litt ekstra futt i stemmen:

– De hadde spilt inn en låt som lå litt høyt i leiet, på kveldstid og var godt fornøyde, men om morgenen mente de at det måtte mer kraft til på vokalen. Det ble spøkt med at Fran kunne ta en adrenalin-sprøyte, noe som det sies at blant anna Mick Jagger gjør før han går på scenen. Det endte med at han sprang ut i sjøen – dette var midt på vinteren – tok noen svømmetak, løp dryppende våt tilbake i studio og sang i vei av all kraft! Resultatet ble bra, men akkurat dén låten framfører de aldri live ...

Kygo og a-ha

Andre høydepunkt var da Kygo spilte inn debutalbumet «Cloud nine» og hadde invitert 90 influencere fra hele verden til releaseparty i Øygardshamna, og da a-ha var der i tre uker for å spille inn MTV Unplugged-konserten, som ble framført over to dager for fans fra hele verden og som gladelig betalte 6 000 kroner for opplevelsen.

a-ha-prosjektet samla til sammen 84 personer, inkludert tre filmteam: ett som skulle produsere selve konserten, ett som laga bakom-dokumentaren og ett som reiser rundt og filmer nesten alt som a-ha gjør. Ifølge Terje Erstad er dette så godt som den eneste gangen man har flytta på artister som har booka studio for å gjøre plass til en storhet. Vanligvis er man nemlig veldig nøye på å følge førstemann-til-mølla-prinsippet, uansett hvem som banker på døra.

Attpåtil skjedde det hele på et «umulig tidspunkt»:

– Da vi først ble kontakta om a-ha-prosjektet, sa vi at vi skulle klare å gjennomføre det når som helst, bare ikke i juni. Dette var nemlig den måneden vi åpna Molo Brew, Sting hadde konsert på Color Line stadion og det var Sommerfesten på Giske i slutten av måneden. Så fikk vi beskjed om at det skulle skje over tre uker – midt i juni ... Det ble veldig travelt, men vi klarte det, og det gikk bra!