Årets Putti Plutti Pott-regissør har selv ti års erfaring som skuespiller på Jugendteaterets tradisjonsrike julesuksess. Hadde det ikke vært for Jugendteateret og Putti, tror ikke Fride Snipsøyr Holøs at hun hadde vært der hun er i dag, med to teater-bachelorer i bagasjen:

– Nei, uten Jugendteateret tviler jeg på at jeg hadde drevet med teater i dag. Jeg har så mange gode minner derfra, ikke minst at vi følte oss som en stor familie og ble kjent med hverandre på tvers av ulike grupper. Og så teaterlukta, da! Lukta av brent støv fra scenelampene og svette kostymer! I det hele tatt har jeg veldig mye å takke Jugendteatret for, og da særlig instruktørene Eva Mørkeseth, Annbjørg Skar og Julianne Bendixen, roser hun.

Uten Jugendteateret tviler jeg på at jeg hadde drevet med teater i dag. Jeg har så mange gode minner derfra.

En ganske ekspressiv Fride Snipsøyr Holøs i «Chartermonster», ei forestilling av FRIKO, et teaterkompani som består av Fride, Fride Nøstdahl Hjelle og Kornelia Melsæter. Alle tre er ålesundere som har gått på Jugendteateret. Foto: Solveig Årdal

Musikkteater og fysisk teater

Etter videregående har altså Fride, som nå er 25 år, tatt to ulike bachelor-grader innen teater: først en på Musikkteaterskolen i Oslo og deretter en i teaterproduksjon og skuespillerfag i Verdal (Nord Universitet). I Verdal var det lagt mye vekt på den franske teaterpedagogen Jaques Lecoqs ideer om det som kalles fysisk teater:

– I tradisjonelt teater skapes vanligvis karakterene innenfra, men i fysisk teater skapes de utenfra, og så går man innover i karakteren. Man begynner for eksempel med å finne et spesielt ganglag, og så kjenner man etter hvordan det påvirker tanker og følelser. Hvilket menneske kjenner jeg meg som når jeg går på denne måten? forklarer Fride.

Videre forteller hun at det fysiske teateret inneholder mange ulike sjangre, blant dem bevegelsesteater, gestisk teater og klovn. I bevegelsesteater legges det vekt på kvaliteter som kan minne om dans, mens det gestiske teateret er mer fokusert på allmenngyldige gester og mimetradisjonen.

– Fysisk teater er mer en opplevelse med sansene enn med intellektet, poengterer hun.

Fysiske og uttrykksfulle skuespillere i Julie & Romeo, ei forestilling av Sprengt Teater, her spilt på Oslo Fringe høsten 2002. Foto: Gaurav Madan

Frilansskuespiller

Fride, som nå bor i Oslo, er nå frilansskuespiller og har vært med å starte to teaterkompanier. Det ene, Sprengt Teater, består av alle de femten som hun studerte sammen med i Verdal, og i det andre, FRIKO, har hun med seg to andre ålesundere og Jugendteater-veteraner: Fride Nøstdahl Hjelle og Kornelia Melsæter.

Mer ekspressivt Nisseland

Som ny regissør for Jugendteatrets versjon av Putti Plutti Pott, vil Fride gjerne trekke inn litt av det fysiske teatret i forestillinga.

– Det er fantastisk å få muligheten til å regissere Putti! Ønsket mitt er å gjøre Nisseland litt mer ekspressivt og uttrykksfullt, slik at karakterene skiller seg enda mer fra det hverdagslige og får mer preg av å tilhøre fantasiverdenen. Jeg vil skape et rom for de store utrykka, men det skal selvsagt fortsatt være den samme, gode, gamle Putti, med god julestemning og mye spilleglede, lover hun.

Ingen julestemning uten nissene!

– Har du en favorittkarakter fra Putti Plutt Pott? spør vi.

– Ja, det har jeg! Nemlig alle nissene i Nisseland! Selv om de kanskje ikke har noen replikker, så er det de som er de aller viktigste rollene, for det er nissene som lager julestemninga for publikum, fastslår Fride Snipsøyr Holøs.

Øvingene til årets forestilling begynte for et par uker siden, og premieren er 2. desember.