Svenske Kristina Shtegman er profesjonell konsertpianist og -organist. Da hun fikk høre om det fantastiske orgelet i Ålesund kirke og det ble lyst ut et vikariat her, nølte hun ikke med å flytte noen måneder hit. Det angrer hun på ingen måte på, selv om hun nå drar tilbake til Sverige tidligere enn hun hadde tenkt:

– Dere har et fantastisk flott orgel som er helt i europeisk toppklasse! Det er så bra at organister fra hele verden vil stå i kø for å spille på det, om de får mulighet til det! Og i tillegg til at det er et fantastisk orgel, så er også akustikken i Ålesund kirke veldig god. Orgelet deres er en skjult skatt som altfor få ålesundere kjenner til, og det må brukes mye, mye mer! fastslår Kristina entusiastisk.

Nest størst i landet

Hun forteller at med sine 87 stemmer er orgelet i Ålesund kirke det nest største i Norge – bare orgelet i Nidarosdomen er større.

– Et vanlig, normalt stort orgel har to manualer [«etasjer» med tangenter, journ. mrk.] og 10-20 ulike stemmer, mens et stort orgel gjerne har tre manualer og 30-50 stemmer. Her er det fem manualer og 87 stemmer, så dette er et enormt orgel! Dessuten har det en fantastisk god lyd, roser Kristina.

Farger lyden

Det er riktig så fascinerende å se hvordan Kristina trakterer ikke bare alle tangentene over fem etasjer, men i tillegg like mange pedaler (en til hver manual) og et utall knapper som gir «farge» til lyden og som kan kombineres slik at uttrykket blir akkurat slik organisten ønsker det:

– En av de viktigste oppgavene til en organist er nettopp å finne fram til den riktige klangfargen. Når jeg skal spille på et nytt, stort orgel, kommer jeg kanskje seks timer eller til og med et par dager før konserten for å bli kjent med det og lagre de ulike fargekombinasjonene jeg vil bruke. På dette orgelet er det et lite databrett som ligger skjult inne i siden, der jeg kan lagre og hente fram fargene jeg har lagra, forklarer hun.

Symfonisk

Kristina forteller at orgelet i Ålesund-kirka er et såkalt symfonisk orgel, det vil si at det er så mektig og har så mange stemmer at det kan gi den samme opplevelsen som om det var et stort symfoniorkester som spilte:

– Det symfoniske orgelet ble oppfunnet for å kunne framstille store, symfoniske verk på ett enkelt instrument, og allslags symfonisk musikk er mulig å gjengi i en orgelkonsert. Orgelet i Ålesund-kirka er dessuten helakustisk, noe som gjør at det blir veldig fin lyd.

– Kan trekke turister

Kristina forteller at hun begynte å spille piano da hun var fem år, men orgel begynte hun ikke å spille før for rundt 20 år siden. Hun spiller orgel- og pianokonserter både i og utenfor Norden, og da det dukka opp et vikariat her i Ålesund, fikk hun lyst å bli mer kjent med Norge:

– Jeg fikk høre av kollegene mine at dere har et veldig stort og godt orgel her i Ålesund, og at jeg burde prøve det. Før dette hadde jeg aldri hørt om orgelet deres, og det er veldig synd; andre orgler har egne kanaler på YouTube, men ikke orgelet i Ålesund! Og på Facebook-sida til kirka er det bare litt informasjon. Orgelet deres må gjøres mer kjent, for det har en kjempekvalitet! Jeg vil si at det er en av de største kulturelle skattene og attraksjonene ikke bare her lokalt, men i hele landet! Over hele Europa fins det orgler som folk reiser til som turister, men de kommer ikke til Ålesund, for de kjenner ikke til orgelet her. Det må gjøres mer kjent og bli mye mer brukt, sier hun engasjert.

Holm-gave

Orgelet i Ålesund kirke ble opprinnelig gitt i gave av ekteparet Aksel og Gunvor Holm. Det hadde 60 stemmer, var laga av Jørgensen orgelfabrikk og ble innvia i 1945. Litt ut på 2000-tallet bestemte så Stiftelsen Kjell Holm (Kjell var sønn av Aksel og Gunvor) seg for å donere en restaurering og oppgradering av orgelet, inkludert et helt nytt kor-orgel til kirkens 100-årsjubileum i 2009. Det restaurerte og oppgraderte hovedorgelet befinner seg øst i kirka, bak og over kirkeskipet, mens det nye kororgelet ses på vestsida. Orgelet ble også kopla til et splitter nytt klokkespill. Alt sammen trakteres fra den samme orgelpulten.

– Det er en enorm gave som Stiftelsen Kjell Holm har gitt til Ålesund, og jeg håper ålesunderne blir mer oppmerksomme på hvilken skatt de har her. Stiftelsen kunne gjerne stilt krav til kirka om at det fantastiske orgelet må bli mer brukt, sier organisten.

Lunsjkonserter

Kristina Shtegman avslutter sitt vikariat i Ålesund kirke og drar hjem til Sverige om et par uker. Men først vil hun gi ålesunderne tre spennende og varierte lunsjkonserter der de får mulighet til å bli bedre kjent med det unike instrumentet. Den første konserten holdt hun sist onsdag, den andre blir nå på onsdag og den siste onsdag i neste uke.

De som var til stede på lunsjkonserten sist onsdag fikk høre et svært variert program med Albinoni (trompetkonsert i C-dur), Mozart (ouverturen til den svært så kjente «Tryllefløyten»), en etyde av Chopin (på kirkas flygel), et stykke av Zimmer fra «Pirates of the Caribbean) og en av hennes egne komposisjoner, den sterke og pasjonerte «The Shadow of the Cross». De to siste lunsjkonsertene vil ha et anna program, og denne onsdagen serverer Kristina blant anna en Beethoven-symfoni og Wagners «Valkyrierittet».

De to videosnuttene i denne saka er fra lunsjkonserten 2. august.

Det restaurerte hovedorgelet, som opprinnelig ble bygget av Jørgensen orgelfabrikk og innvia i 1945. Orgelpulten, der organisten sitter og spiller, i midten. Foto: Kenneth Kamp
Orgelpulten og deler av hovedorgelet sett fra galleriet. Foto: Kenneth Kamp
Det nye kororgelet, som er en utvidelse av hovedorgelet og spilles fra den samme orgelpulten. Foto: Kenneth Kamp