Det er nå ganske nøyaktig et år siden Stein Kåre Nygård var klar for åpne utstilling på Artifex, men i stedet endte opp med hasteoperasjon for sprukket tarm. Det gikk bra for kunstneren, men det var på nære nippet:

– Jeg var så nær døden at det indre lyset jeg har hatt siden jeg var 15-16 år, ble forsterka. Det lyset fikk jeg etter å ha fått så kraftig strøm gjennom kroppen at jeg var død i et kvarter, forteller han.

Starta med Michelangelo

Allerede som 13-åring bestemte Stein Kåre seg for at han ville bli kunstner. Han studerte og kopierte de store klassiske mesterne, som Michelangelo, han tegna hender, føtter og ansikt og lærte seg anatomien til minste detalj, og han tegna fugler og dyr helt naturtro og livaktig:

– Jeg satte meg et mål om at jeg skulle klare å tegne en fugl i full fjærdrakt – helt naturtro – på tre minutter. Da jeg hadde klart det, slutta jeg å tegne naturtro fugler og dyr og begynte i stedet å male dem slik jeg følte dem.

Å tegne anatomisk korrekte menneskekropper, slutta han også med. Det indre lyset han hadde fått gjennom nær-døden-opplevelsen midt i tenåra, leda ham inn på mer surrealistiske veier.

Det indre lyset

– Alle kunstnere leiter etter dette indre lyset, men det er få som har det, og det kan ikke læres. Mor mi, som var den største inspiratoren for meg som kunstner, fortalte meg at hun alltid hadde visst at jeg hadde lyset i meg, men at det ikke hadde vist seg de første åra jeg tegna. Etter at strømmen tok livet mitt i 15 minutter, sa hun til meg: «Nå har lyset kommet!» minnes han.

For Stein Kåre er det viktig at en kunstner kan håndverket sitt skikkelig før hen begynner å «fuske» med det og bryte reglene:

– Det tekniske er ikke det viktigste, men kan du ikke håndverket, så kan du heller ikke uttrykke deg på en god måte. Mange kunstnere i dag har glemt at det ikke holder å bare lege seg med form og farger; de må først kunne faget sitt!

Også kona ble syk

Bare tre dager etter at Stein Kåre ble hasteinnlagt med sprukket tarm i fjor høst, ble også kona innlagt med svært alvorlig sykdom. De klarte seg begge to, takka være god medisinsk behandling, men det var flere måneder der begge var ute av stand til å gjøre omtrent noe som helst.

– Han hadde fått klar beskjed fra legen om å holde seg i ro, men det tok ikke langt tid før han stod oppe på atelieret, så jeg måtte bremse ham litt, humrer sønnen Nils Arild Nygård, som eier og driver galleriet Artifex i Apotekergata.

Her ses flere av Stein Kåres favorittmotiver: De stiliserte båtene som symboliserer livsseilasen, den menneskelige silhuetten, fiskene og jordkloden. Og så det nydelige lysspillet! – men da må man se det virkelige maleriet, ikke denne blasse avfotograferinga. Foto: Kenneth Kamp

Livsseilasen

På utstillinga som åpner på lørdag, vil publikum få se rundt 50 bilder av Stein Kåre Nygårds malerier. De aller fleste er fra de to siste åra, altså et års tid før og etter at tarmen sprakk. Motivmessig fordeler de seg på to hovedkategorier som han alltid har holdt på med: naturmaleri og mer abstrakte, surrealistiske motiver. Blant de surrealistiske er det noen gjennomgående motiver:

– Far maler mye båter som illustrerer livsseilasen, fisker og bølger, måne og sol. Dessuten har han en silhuett som han har malt i mange år: På avstand ser den ut som et ensomt menneske, men når man går tettere innpå, ser man at det er to mennesker som står tett omslynga. På den måten får bildene hans ofte helt ulik betydning alt etter hvor langt unna bildet man står: på avstand kan de virke litt triste, men når man kommer nærmere, så er de fulle av håp, forklarer Nils Arild.

Vernissasje

Det loves en ordentlig vernissasje når utstillinga åpner på lørdag: Runa Godø Sæther kommer for å synge og spille litt, mens Nils Arild Nygård vil fortelle om hvordan særlig det siste året har vært for faren.