Den røde skrifta på veggen i Korsatunnelen. Foto: Einar Welle

Karl-Johan Skårbrevik og suppebilen hanna

Vi glemte at i den eine åpninga av tunnelen – den mot syd – bruker en av byens viktigste sosiale institusjoner å stå, nemlig «Suppebilen hanna Kalle».

I ei årrekke har bilen vært på plass i åpninga på Korsatunnelen og delt ut brennsnut til dem som trenger nåkke varmt i kroppen. Og kem har ikke behov for varme - især når den gis med tanke på sinnets behov i tillegg?

Så hatten passa!

Det kom en bråte ironiske beskjeder gjennom vår tids etermedia med denne flausa. Undertegnede fikk så hatten passa for denne makeløse sløvhet: Tenk å ikke nevne Suppebilen i forbindelse med Korsatunnelen.

Den blå skrifta på veggen i Korsatunnelen. Foto: Einar Welle

Manglende reaksjon

Det var en betimelig reaksjon, det med Suppebilen. Men derimot kom det ikke reaksjon på det som blei skrevet om skrifta på veggene. Det syns vi i grunnen ville ha vært nesten like mye på sin plass.

Saka

Jo, saka er den at vi hadde vent oss til at det å gå gjennom Korsatunnelen, kunne by på en liten titt inn i byens og distriktets historie. Flinke folk hadde nemlig montert opp to rader med store fotografi fra byens og folkets liv og virke i «gammel tid».

Dem var det fint å se på. Det var stillestående bilder. Vi slapp maset med folk i bevegelse, skiftende ansiktsuttrykk, båter i bevegelse og sånne saker. Og bare langsomt blei bilda skifta ut. Vi fikk anledning til å gjøre oss kjent med dem

Vi gikk der jo ikke daglig, men det blei no nåkken ganger i løpet av året. Det var en fin snarvei å ta fra nordsida til sørsida i sentrum av byen, til og med i ly for regn og sludd om vinteren.

Vi fikk oss mang ei god stund med byhistorie i forbifarta og mange syntes tunellen fungerte bra. Vi var i grunnen fornøyd.

Korsatunnelens sørlige åpning, fra den gang tunellen var ny.

Erstatninga

Vi var i grunnen også fornøyd med at det skulle kunne eksperimenteres med andre utstillinger i Korsatunnelen, enn dem som hadde stått der ei stund. Det var alt i orden. Kjekt med forandring.

Men ka er kommet i stedet?

Jo, du kan lese det her:

Med røde, svære bokstaver står det på eine veggen:

CREATED TO BE MISINTERPRETED IT COMES AS NO SURPRISE

Og med blå, like store bokstaver står det på den andre veggen:

AN ATTEMT TO TURN THIS IS THE WAY IT IS INTO THIS IS THE WAY IT WAS

Et spørsmål til slutt

Er dette ei god erstatning?

Foto: Einar Welle